Polecany post

Tom Kha Kai z krewetkami


Przepis na tę świetną zupę podsunęła mi Agnieszka, parę miesięcy temu w trakcie wyprawy na bożonarodzeniowy jarmark w Dreźnie. A że zima to kres kiedy szczególnie smakują mi wszelkiego rodzaju rozgrzewające zupy nie czekałem z wypróbowaniem przepisu. Dłużej jak widać zbierałem się za jego publikację a to dlatego, że nie mogłem się zdecydować czy pokazać Wam przepis z kurczakiem czy z krewetkami. Próbowałem więc tej zupy kilkakrotnie z różnymi dodatkami, dodawałem do zupy różne smaki, traktując przepis Agi jako bazę, podstawę. Metodą prób i błędów wyszła zupa którą bez problemu można nazywać naszą Tom Kha Kai. Dlaczego akurat tak?

Kiedyś zabierałem się za zupę o tej nazwie według przepisu Kurta Schellera. Jednak wtedy nie miałem odwagi zabrać się za, jak mi się wtedy wydawało, zbyt odważne orientalne smaki. Przepis powędrował więc do szuflady. Dopiero kiedy spróbowałem zupy Agnieszki nabrałem ochoty na wypróbowanie dania Kurta. I okazało się że obie zupy łączą te same smaki: rozgrzewające chilli złagodzone mleczkiem kokosowym, wyraźna limonka w towarzystwie kolendry kontrastująca ze słodyczą krewetek, słoność i odwaga sosu sojowego zestawiona z delikatnością bulionu. 

Zupa idealna na jesienne i zimowe wieczory. Ale ja wiem że z chęcią sięgnę po nią i latem bo smak kokosa kojarzy mi się z ciepłem i wakacjami. Zachęcam i Was do wykorzystania poniższego przepisu jednocześnie mając nadzieję że Agnieszka wybaczy mi śmiałe eksperymenty z jej przepisami.






TOM KHA KAI Z KREWETKAMI

400 ml mleczka kokosowego
400 ml bulionu drobiowego
200 g krewetek 
szalotka
czerwona papryczka chilli
2 cm startego świeżego imbiru
limonka (sparzona i wyszorowana)
pęczek kolendry
łyżka sosu sojowego
paczka mrożonej mieszanki warzyw w stylu chińskim

Szalotkę siekamy i przesmażamy na klarowanym maśle lub oleju. Wlewamy mleczko i bulion. Dodajemy posiekaną papryczkę chilli, starty imbir, skórkę otartą z limonki, sos sojowy. Zagotowujemy. Do wrzącej zupy dodajemy mieszankę warzyw i ponownie doprowadzamy do wrzenia. Po 10 minutach od zagotowania dodajemy krewetki, gotujemy jeszcze 2 minuty. Wciskamy sok z limonki, posypujemy posiekaną kolendrą.

Smacznego!





Komentarze

o mnie

...bo w kuchni wszystko się zaczęło.
Najpierw była kuchnia babcina - pachnąca chlebem, pierogami i szarlotką. To było miejsce, gdzie przy starym bielonym stole cała rodzina zachwycała się smakiem domowego rosołu z makaronem.
Potem była kuchnia mojej mamy - pełna zapachów i aromatów, począwszy od jajecznicy ze szczypiorkiem, poprzez wołowe bitki z młodą kapustą, na serniku "najlepszym na świecie" kończąc.
Teraz czas na moją kuchnię - miejsce gdzie tradycję przełamuję tym co nowe, inne i nieznane. I choć zawsze marzyłem by zostać pisarzem, to właśnie gotowanie stało się pasją mojego życia.
Inną moją pasją jest muzyka - to ona często nastraja mnie do gotowania, lubię podrygiwać w takt ulubionych piosenek podczas kuchennej krzątaniny i wymyślać nowe potrawy nucąc w myślach stare i nowe przeboje.
Tak więc chwyć za ulubioną drewnianą łyżkę i próbuj wraz ze mną smaków znanych i nieznanych - a przy okazji potańczymy :)


P.S. Teksty i zdjęcia znajdujące się na tym blogu są mojego autorstwa.

Przepisy, jeśli nie są oznaczone inaczej są moimi przepisami. Zanim zaczniesz kopiować – zapytaj!


Dziękuję.
Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Odszukaj.com - przepisy kulinarne
Durszlak.pl

WASZE ULUBIONE

Copyright © Old White Table